Φέτος στο μάθημα ‘’ Ζώνη δημιουργικών δραστηριοτήτων της Δ’ τάξης ΕΝΕΕΓΥΛ αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Στόχος μας οι μαθητές να συνειδητοποιήσουν την αναγκαιότητα της ύπαρξης και τήρησης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, προκειμένου να κυκλοφορούν με ασφάλεια στο δρόμο, είτε ως πεζοί, είτε ως επιβάτες, είτε ως χειριστές κάποιου οχήματος στο μέλλον.
Μοιράστηκαν φωτοτυπημένα κάποια σήματα της Τροχαίας, χωρίς τις επεξηγήσεις που τα συνοδεύουν και τους ζητήθηκε να προσπαθήσουν να μαντέψουν τι σημαίνει το καθένα από αυτά. Συζητώντας με τους μαθητές, τους βοηθήσαμε να καταλάβουν ότι τα σήματα της Τροχαίας έχουν σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο, ώστε κάποιος να τα θυμάται και να τα εντοπίζει από μακριά.
Το σήμα που ξεχώρισε , ήταν το σήμα του STOP γιατί ήταν το μοναδικό με σχήμα οκταγώνου και διέφερε από όλα τα υπόλοιπα σήματα. Σκεφτήκαμε λοιπόν, να μάθουμε περισσότερα πράγματα για αυτό το σήμα και να μάθουμε να το κατασκευάζουμε συνδέοντας το μάθημα με τα μαθηματικά!
Το STOP είναι ένα από τα σήματα που συναντάνε περισσότερο οι οδηγοί. Το σήμα αυτό είναι ίσως το σημαντικότερο με πολλά ατυχήματα να οφείλονται στην παραβίαση του. Έχετε όμως αναρωτηθεί πως δημιουργήθηκε και γιατί το STOP διαφέρει τόσο πολύ από τα άλλα σήματα της τροχαίας;
Η πινακίδα STOP «χρωστά» τη δημιουργία της στον Harry Jackson, ένα αρχιφύλακα από το Ντιτρόιτ των ΗΠΑ, ο οποίος το 1915 εκτελούσε χρέη τροχονόμου σε έναν πολυσύχναστο δρόμο της πόλης. Αγανακτισμένος από τη σχεδόν ανύπαρκτη ορατότητα στις διασταυρώσεις και τη μεγάλη συχνότητα ατυχημάτων, αποφάσισε να πάρει την κατάσταση στα χέρια του. Πήρε ένα ορθογώνιο κομμάτι κόντρα πλακέ, έκοψε τις γωνίες, δίνοντάς του ευδιάκριτο σχήμα και αφού έγραψε STOP στο κέντρο του, το τοποθέτησε στον δρόμο. Πανευτυχής, ο Harry Jackson διαπίστωσε γρήγορα ότι η πινακίδα είχε συμβάλει τα μέγιστα στη μείωση των ατυχημάτων. Ένα χρόνο αργότερα, οι πινακίδες STOP υιοθετήθηκαν και από το Μίσιγκαν, ενώ με το πέρασμα των χρόνων άρχισαν να… φυτρώνουν σε πολλούς δρόμους του κόσμου, επισείοντας την προσοχή των οδηγών.
Σήμερα, στη συντριπτική πλειονότητα των χωρών του κόσμου έχει καθιερωθεί το οκταγωνικό σχήμα των πινακίδων STOP, διότι θα πρέπει να διαφέρουν από όλες τις υπόλοιπες πινακίδες οδικής σήμανσης, μαγνητίζοντας το βλέμμα των οδηγών. Παράλληλα, το σχήμα της βοηθά την πινακίδα να γίνεται διακριτή όχι μόνο από τους οδηγούς που τη συναντάνε και υποχρεούνται να διακόψουν πορεία, αλλά και από τους υπόλοιπους οδηγούς που έρχονται από αντίθετες κατευθύνσεις.
Υπενθυμίζεται ότι η πινακίδα STOP επιβάλλει υποχρεωτική διακοπή πορείας του οχήματος στη θέση της πινακίδας και τη μη εκ νέου εκκίνηση, μέχρις ότου βεβαιωθεί ο οδηγός ότι μπορεί να το πράξει δίχως κίνδυνο. Σε κάθε περίπτωση, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως για τον ΚΟΚ, η παραβίαση του STOP θεωρείται μία από τις πιο σοβαρές παραβάσεις και επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές.
Για τους παραβάτες προβλέπεται χρηματικό πρόστιμο ύψους 700 ευρώ, ενώ ταυτόχρονα τους αφαιρείται η άδεια οδήγησης, αλλά και οι πινακίδες του οχήματος για 20 ημέρες.
Κατασκευάζω κανονικό οκτάγωνο εγγεγραμμένο σε κύκλο Οδηγίες:
1) Κατασκευάζω το σημείο Ο που θα είναι το κέντρο του κύκλου
2) Κατασκευάζω τον κύκλο με κέντρο το Ο
3) Σχεδιάζω μια διάμετρο ΑΓ του κύκλου
4) Σχεδιάζω μια δεύτερη διάμετρο, ΒΔ, κάθετη στην πρώτη (χρησιμοποιώ τρίγωνο)
5) Ενώνω τα σημεία Α,Β,Γ,Δ κατασκευάζοντας το τετράγωνο ΑΒΓΔ
6) Μετράω τις πλευρές του τετραγώνου και βρίσκω το μέσο κάθε πλευράς του (π.χ. (ΑΒ είναι το σημείο Ε)
7) Κατασκευάζω δύο ακόμα διαμέτρους, ΚΘ και ΗΖ που περνούν από τα μέσα των πλευρών του τετραγώνου
8) Ενώνω τα σημεία Α,Η,Β,Θ,Γ,Ι,Δ,Κ για να κατασκευάσω το κανονικό οκτάγωνο
Είδαμε και ένα σχετικό βίντεο για την κατασκευή του οκταγώνου και στην συνέχεια κατασκευάσαμε το σήμα του STOP!
Ακούτα Σουλτάνα εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής κλάδου ΠΕ03