3ο Βιωματικό Εργαστήρι “Reactive Youth” στη Σύρο από το σχολείο μας σε συνεργασία με τη Βαρδάκειο Σχολή Ερμούπολης
Ως συνέχεια των εργαστηρίων που πραγματοποιούμε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus Plus “Reactive Youth” με μαθήτριες και μαθητές του σχολείου μας και του ΕΠΑΛ Σύρου, οι δύο ψυχολόγοι του σχολείου πραγματοποίησαν στις 15/03/2024 το 3ο βιωματικό εργαστήριο. Πραγματοποιήθηκε στο χώρο πολλαπλών χρήσεων «Κ. Τουλούπη» του Σχολικού Συγκροτήματος Λυκείων στο οποίο βρίσκεται και το σχολείο μας και είχε διάρκεια 2 διδακτικών ωρών.
Το εργαστήριο ξεκίνησε με παιχνίδια ενεργοποίησης (energizers) των συμμετεχόντων, με στόχο την περαιτέρω εξοικείωση σε ασκήσεις βιωματικής μάθησης και στη συνέχεια, ακολούθησαν παιχνίδια που αφορούσαν την ενίσχυση της συνοχής και της επικοινωνίας της ομάδας, τα οποία αφορούσαν σε ασκήσεις θεατρικού παιχνιδιού. Σε ένα από αυτά τα παιχνίδια, οι συμμετέχοντες καλούνταν να αποδώσουν με παντομίμα μια απλή κίνηση, φτιάχνοντας μία βουβή ιστορία. Για παράδειγμα, το πρώτο άτομο που ξεκινά την παντομίμα, μπορεί να παρίστανε ότι βάφει έναν φράχτη. Αφού λοιπόν το άτομο αυτό ξεκίνησε, ένας ένας /μία μία και οι υπόλοιποι/ες έρχονταν στο κέντρο του κύκλου και βοηθούσαν με κάποιον τρόπο σε αυτό που έκανε το πρώτο άτομο, πχ μπορεί επίσης να έβαφε ή να έφερνε τις μπογιές/τη σκάλα κλπ. Η δράση επαναλήφθηκε, 3-4 φορές, δημιουργώντας διαφορετικές ιστορίες και δείχνοντας να διασκεδάζουν πολύ αυτή τη σιωπηρή μεταξύ τους επικοινωνία, ώστε να φτιάξουν κάτι.
Δημιουργώντας από κοινού μια κινητική ιστορία, έγινε έτσι μία εισαγωγή στη βασική δραστηριότητα που ακολούθησε κι η οποία αφορούσε τη δημιουργία ενός πύργου, κατασκευασμένου από μακαρόνια και ζαχαρωτά (marshmallows).
Οι μαθητές/μαθήτριες των 2 συνεργαζόμενων σχολείων χωρίστηκαν σε 3 μεικτές υποομάδες και εξηγήσαμε πως η επόμενη δράση είχε στόχο να δούμε πώς σχεδιάζουμε, οργανώνουμε και υλοποιούμε κάτι μαζί, διαλέγοντας έναν διασκεδαστικό τρόπο να δράσουμε. Δίνοντας marshmallows και μακαρόνια, ζητήσαμε να δημιουργήσουν μέσα σε περιορισμένο χρόνο την πιο ψηλή κατασκευή που μπορούσαν. Οι ομάδες είχαν 30 λεπτά για να δημιουργήσουν την κατασκευή τους και θα νικούσε η ομάδα με την ψηλότερη κατασκευή πύργου.
Οι συμμετέχοντες/ουσες κατέβαλλαν μεγάλη προσπάθεια να βρουν τον τρόπο να κατασκευάσουν έναν ψηλό πύργο και παρά τις ατυχίες που είχαν στην προσπάθεια τους αυτή, το διασκέδαζαν και έδειξαν μεγάλη ευελιξία και ευρηματικότητα! Φάνηκαν να αγχώνονται με την πίεση τους χρόνου, ωστόσο δεν εγκατέλειψαν καθόλου το στόχο τους! Κατάφεραν όλες οι ομάδες να ψηλώσουν τον πύργο τους, ακόμα κι αν για κάποιες αυτό δεν διήρκησε πολύ.. Τελικά, μία ήταν η ομάδα που κατάφερε να διατηρήσει έναν πύργο στο ύψος της κατασκευής του..
Όλοι οι πύργοι που δημιουργήθηκαν ήταν μοναδικοί, με διαφορετικό μεταξύ τους τρόπο κατασκευής σε ένα βαθμό. Παρά την πίεση του χρόνου για ένα τέτοιο δύσκολο project, τα παιδιά απόλαυσαν τη διαδικασία, γέλασαν πολύ, αντάλλαξαν ιδέες για το πώς θα ήταν πιο αποτελεσματική η προσπάθειά τους και έφαγαν και όσα marshmallows μπόρεσαν να περισσέψουν!.
Το εργαστήριο έκλεισε με ένα μοίρασμα στον κύκλο της ομάδας, της εμπειρίας που είχαν από τη δημιουργική αυτή διαδικασία. Μίλησαν για τον τρόπο που πήραν αποφάσεις στην κατασκευή τους, πώς άλλαζαν τρόπο όταν δεν προχωρούσε καλά η κατασκευή , αλλά και γα το άγχος σε σχέση με το χρόνο. Συζητήσαμε πως αυτή η προσομοίωση αφορά κάθε ομαδική εργασία και πόσο σημαντικός παράγοντας είναι η ευελιξία και η κοινή απόφαση και δράση για να πετύχουμε έναν τέτοιο στόχο.
Η εμπειρία που μοιραστήκαμε κατά το κλείσιμο του εργαστηρίου ήταν πολύ θετική για όλους μας και ενθαρρυντική για τις επόμενες συναντήσεις. Έτσι, ανανεώσαμε το ραντεβού μας για την εβδομάδα που ακολουθούσε.
Φωτογραφίες: 3rd Workshop Reactive Youth
Τζάλλα Αγγελική & Ματσίκα Δέσποινα Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό κλάδου ΠΕ23
το εργαστήρι πραγ,ατοποιήθηκε στις 15/3/2024