Συντάχθηκε από Παυλάκος Μαυροειδής στις . Last updated on . Εμφανίσεις: 482
Οι δύο ψυχολόγοι του σχολείου μας βρέθηκαν στην πόλη Brežice της Σλοβενίας στις από τις 22 ως τις 26 Ιανουαρίου και συμμετείχαν σε βιωματική εκπαίδευση στο πλαίσιο του του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus Plus “Reactive Youth: Rural Entrepreneurship, Active Citizenship and Territories Identity Visibility through the Engagement of Youth” με συντονιστή την Βαρδάκειο Σχολή Ερμούπολης.
Εκεί συναντήθηκαν με 14 επαγγελματίες, εκπαιδευτικούς και εταίρους του προγράμματος από την Ισπανία, την Αυστρία, την Ιταλία, την Σλοβενία και την Πορτογαλία. Η εμπειρία αυτή της βιωματικής εκπαίδευσης επέτρεψε σε όλους τους συμμετέχοντες να ανακαλύψουν και να εφαρμόσουν ένα σύνολο μεθοδολογικών εργαλείων (toolkits), τα οποία αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος “Reactive Youth” και απευθύνονται σε επαγγελματίες και εκπαιδευτικούς που εργάζονται με νέα άτομα σε μικρές και αγροτικές περιοχές.
Οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν σε βάθος και βιωματικά αυτά τα εργαλεία, προκειμένου να μπορέσουν στη συνέχεια να τα θέσουν σε εφαρμογή με τους ακόλουθους στόχους:
Να καλλιεργήσουν και ενισχύσουν μια ενεργητική στάση και εμπλοκή των νέων σε σχέση με τον τόπο τους,
Να διευκολύνουν τα νεαρά άτομα ώστε να αποκτήσουν επίγνωση της ταυτότητάς τους σε σχέση με την περιοχή στην οποία ζουν,
Να ενθαρρύνουν τους νέους προκειμένου να αξιοποιήσουν το δυναμικό τους και για τη δική τους ανάπτυξη αλλά και για την προβολή και την ανάπτυξη του τόπου τους.
Στην αρχική φάση της εκπαίδευσης οι συμμετέχοντες γνωρίστηκαν μεταξύ τους και αντάλλαξαν καλές πρακτικές, ενώ παράλληλα ενημερώθηκαν για το πρόγραμμα, τους στόχους του και την έρευνα που έχει προηγηθεί και οδήγησε στη δημιουργία των μεθοδολογικών εργαλείων.
Στη διάρκεια των επόμενων ημερών εκπαιδεύτηκαν στις εξής ενότητες:
Εμψύχωση ομάδων νέων και μη τυπική εκπαίδευση
Μεθοδολογικό Εργαλείο 1: “Χτίζοντας δεσμούς με τον τόπο μας”
Μεθοδολογικό Εργαλείο 2: “Αξιολόγηση αναγκών και πλαισίου”
Μεθοδολογικό Εργαλείο 3: “Σχεδιασμός δράσεων και πρωτοβουλιών”
Μεθοδολογικό Εργαλείο 4: “Χαρτογράφηση των εμπλεκόμενων προσώπων”
Οι βιωματικές τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν περιλάμβαναν ασκήσεις ενεργοποίησης, δημιουργία κολάζ, αφίσας και χάρτη, ομαδικό σχέδιο, δημιουργία ενός κοινού project μέσα σε ορισμένο χρόνο και παιχνίδια ρόλων.
Στο κλείσιμο της εκπαίδευσης έγινε αναφορά στα επόμενα στάδια, στη δημιουργία ομάδων νέων και στις στρατηγικές για την εφαρμογή και αξιολόγηση των μεθοδολογικών εργαλείων. Έγινε επίσης παρουσίαση της μεθόδου για τη δημιουργία διαδραστικών χαρτών για κάθε επιμέρους περιοχή που εκπροσωπήθηκε στην εκπαίδευση.
Ο χώρος που φιλοξένησε την εκπαίδευση είναι ένα από τα 55 Κέντρα Νεότητας (Youth Centers) που είναι ενεργά στη Σλοβενία, μια χώρα με 2 εκατομμύρια πληθυσμό. Το Κέντρο Νεότητας λειτουργεί στο Brežice μια μικρή πόλη 23.000 κατοίκων. Περιλαμβάνει Ξενώνα (Youth Hostel), σεμιναριακό κέντρο, συναυλιακό χώρο, χώρους δημιουργικών δραστηριοτήτων, χώρους μαθημάτων, γυμναστήριο, γραφεία και ένα καφέ/ μπαρ.
Μάθαμε ότι ο χώρος αρχικά ήταν ένα εγκαταλειμμένο στρατιωτικό κτίριο που κάποιοι νέοι της περιοχής άρχισαν να χρησιμοποιούν ως τόπο συνάντησης, συναυλιών και δημιουργικών δρώμενων. Κι αυτό που ξεκίνησε ως μια άτυπη αυθόρμητη πρωτοβουλία νέων εξελίχθηκε σε ένα πλήρες σύγχρονο κέντρο νεότητας μέσα από την αξιοποίηση καταρχάς ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων από τη δήμο σε συνεργασία με οργανώσεις νέων και ΜΚΟ. Σήμερα, το κέντρο χρηματοδοτείται και μέσα από τις υπηρεσίες που παρέχει πχ τον ξενώνα, το καφέ, την ενοικίαση των χώρων κλπ.
Μετά την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης και την επιστροφή από τη Σλοβενία, έχει ήδη ξεκινήσει η διοργάνωση βιωματικών εργαστηρίων με μαθήτριες και μαθητές του σχολείου μας και του ΕΠΑΛ Σύρου στο πλαίσιο μιας σύμπραξης για τη δημιουργία μιας κοινής ομάδας νέων ατόμων που θα πλαισιώσουν την εφαρμογή των μεθοδολογικών εργαλείων του προγράμματος.
Ελπίζουμε μέσα από αυτές τις βιωματικές δράσεις να ενδυναμωθούν οι μαθήτριες και οι μαθητές που θα συμμετέχουν για να εμπνευστούν και να υλοποιήσουν πρωτοβουλίες που μπορεί να είναι το ξεκίνημα μιας πορείας σαν αυτή που οδήγησε στη δημιουργία του Κέντρου Νεότητας του Brežice…