Στα πλαίσια του μαθήματος «Ζώνη δημιουργικών δραστηριοτήτων» Γυμνασίου και κατόπιν συζήτησης με τους μαθητές, επιλέχτηκε το θέμα της κυκλοφοριακής αγωγής.
Eίναι κοινή διαπίστωση όλων ότι η χώρα µας αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα οδικής ασφάλειας µε έναν υψηλό δείκτη τροχαίων ατυχημάτων ανάμεσα στις χώρες της Ευρώπης και µε ανυπολόγιστες συνέπειες. Γι’ αυτό είναι χρέος όλων των εμπλεκόμενων φορέων στην εκπαίδευση να συμβάλουν στη σωστή ενημέρωσα και ευαισθητοποίηση των μαθητών στα θέματα οδικής παιδείας και ασφάλειας. Είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά από μικρή ηλικία να αναγνωρίζουν τους οδικούς κινδύνους και να μαθαίνουν πώς να τους αποφεύγουν. Βασικός μας στόχος είναι οι μαθητές να συνειδητοποιήσουν την αναγκαιότητα της ύπαρξης και τήρησης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, προκειμένου να κυκλοφορούν με ασφάλεια στο δρόμο, είτε ως πεζοί, είτε ως επιβάτες, είτε ως χειριστές κάποιου οχήματος στο μέλλον.
Στην πορεία της έρευνας για τις αιτίες των ατυχημάτων στο δρόμο, αποφασίστηκε να απασχοληθούμε λίγο παραπάνω με μια από αυτές και συγκεκριμένα την χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση.
Οι μαθητές ανακάλυψαν ότι κατά την οδήγηση, οι οδηγοί που χρησιμοποιούν το κινητό τηλέφωνο:
• Δεν έχουν καλή αντίληψη του τι συμβαίνει στο δρόμο.
• Δεν προσέχουν τις πινακίδες.
• Δεν διατηρούν την κατάλληλη θέση στη λωρίδα κυκλοφορίας.
• Είναι πιθανό να μην διατηρούν την απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα.
• Δεν έχουν καλά αντανακλαστικά.
• Δεν διατηρούν σταθερή ταχύτητα.
Μετά την έρευνα αποφασίσαμε να ευαισθητοποιήσουμε τους μαθητές μας και να τους ενεργοποιήσουμε στο ζήτημα της ασφαλούς μετακίνησης, συμμετέχοντας στον 6ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Ψηφιακής Δημιουργίας της Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» μέσω της δημιουργίας ενός Τηλεοπτικού κοινωνικού σποτ με θέμα «Απόσπαση προσοχής – χρήση κινητού τηλεφώνου».
Με τους μαθητές κατασκευάσαμε το σενάριο και την βοήθεια του μηχανολογικού εργαστηρίου του σχολείου μας, ξεκινήσαμε την κατασκευή του σκηνικού, που ήταν ένα οδόστρωμα. Κόψαμε το κόντρα πλακέ, το βάψαμε και κολλήσαμε τις λωρίδες κυκλοφορίας. Στην συνέχεια αναζητήσαμε playmobil και στήσαμε την ιστορία μας τραβώντας πολλές φωτογραφίες για την κάθε φάση τις ιστορίας. Έγινε λήψη των καρέ από διαφορετικές γωνίες. Σκεφτήκαμε ένα κοινωνικό μήνυμα για το τηλεοπτικό κοινωνικό σποτ μας το οποίο ήταν «Μπορείς να παίξεις με το κινητό… όχι με την ζωή!». Ψάξαμε στο διαδίκτυο και βρήκαμε μουσική ελεύθερη από πνευματικά δικαιώματα για να ντύσουμε το video μας. Η τεχνική που χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή του video είναι Stop motion animation. Το video είναι τύπου mp4, ανάλυση 1080p , HD.
Με όλη αυτή τη διαγωνιστική διαδικασία δόθηκε στους μαθητές μας η ευκαιρία:
• Να εκφραστούν καλλιτεχνικά
• να γίνουν δημιουργοί
• να αποκτήσουν ψηφιακές δεξιότητες
• να εξοικειωθούν με τη «γλώσσα» της κινηματογραφικής αφήγησης
• να αποκτήσουν δεξιότητες οπτικοακουστικής αγωγής
• να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα Οδικής Ασφάλειας
• να κατανοήσουν τη σχέση της οδικής ασφάλειας με το πανανθρώπινο δικαίωμα στη ζωή, την υγεία και την προσωπική ασφάλεια, να κατανοήσουν μέσα από το δίπτυχο «Υπεύθυνος χρήστης του οδικού δικτύου - υπεύθυνος πολίτης» πως η οδική ασφάλεια και η βελτίωση των συνθηκών στο δρόμο είναι κοινή ευθύνη όλων μας.
Φωτογραφίες: Φτιάχνοντας ένα τηλεοπτικό σποτ για την οδική ασφάλεια
Ακούτα Σουλτάνα εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής κλάδου ΠΕ03